Endodoncie neboli ošetření kořenových kanálků, přichází na řadu, pokud se k nám dostanete s neléčeným zubním kazem již pozdě. Je to moment, kdy kazivé procesy dosáhly živou část zubu, tzv. dřeň, kde se kromě nervu nachází i krevní cévy a rosolovité struktury glykoproteinů. Setkáním bakteriálních buněk s buňkami imunitního systému se spustí zánětlivá reakce, kterou známe lidově jako „zánět zubního nervu“. Ten se projevuje nekontrolovatelnými bolestmi, které přichází spontánně, bez podnětu, vystřelují do oblasti hlavy nebo krku a nepomáhají na něj žádné léky proti bolesti.

Tehdy je nutné celý kořenový systém mechanicky opracovat – tzn. odstranit veškeré struktury nacházející se v dřeňové dutině a kořenových kanálcích a chemicky je vydezinfikovat. Tento proces je zdlouhavý a pojí v sobě množství kroků, které je potřeba pečlivě vykonávat krok za krokem, ideálně za pomoci dentálního mikroskopu, tak jako na naší klinice a samozřejmě s využitím blány na suché pracovní pole. Kromě eliminace další kontaminace vnitřku zubu ze slin je zde vyloučena i možnost, že by došlo ke kontaktu silných dezinfekčních prostředků se sliznicí dutiny ústní.

A protože je tento proces složitý a časově náročný, častokrát se vykonává ve dvou návštěvách, kterých výsledkem je zbavení veškerých kazivých, zánětlivých hmot, vyčištění vnitřního prostředí zubu, jeho hermetické zaplnění a dostavění zubu. Častokrát lékař potřebuje k této terapii 3-4 hodiny času, jen tak se nejvíc minimalizuje šance na zpětnou reinfekci kořenového systému v budoucnu.

Navíc, zuby po endodontickém ošetření ztratily velikou část svých zdravých tvrdých tkání a jakákoliv výplňová hmota nikdy nebude tak pevná jako sklovina nebo dentin. Proto jsou tyto zuby náchylnější k podélným zlomeninám, které mnohdy probíhají tak nešťastně, že pak nezbývá nic jiného, než zub extrahovat. Proto se často zhotovují na endodonticky ošetřené zuby ochranné korunky. Ta je konečným produktem ošetření zubu se zánětem dřeně.

O korunkách a celkově protetice se více dozvíte v samostatné sekci.