Endodoncie, nebo ošetření kořenových kanálků, přichází na řadu, pokud se k nám dostanete s neléčeným zubním kazem již pozdě. Je to moment, kdy kazivé procesy dosáhly živou část zubu, tzv. dřeň, kde se kromě nervu nachází i krevní cévy a rosolovité struktury glykoproteinů. Setkání bakteriálních buněk s bunňkami imunitního systému se spustí zánětlivá reakce, kterou známe lidově jako „zánět zubního nervu“. Ten se projevuje nekontrolovatelnými bolestmi, které přichází spontánně, bez podnětu, vystřelují do oblasti hlavy nebo krku a nepomáhají na něj žádné léky proti bolesti.

Tehdy je nutné celý kořenový systém mechanicky opracovat – tzn. Odstranit veškeré struktury nacházející se v dřeňové dutině a kořenových kanálcích a chemicky je vydezinfikovat. Tenhle proces je zdlouhavý a pojí v sobě množství kroků, které je potřeba pečlivě vykonávat krok za krokem, ideálně za pomoci dentálního mikroskopu, tak, jako na naši klinice, a samozřejmě s využitím blány na suché pracovní pole. Kromě eliminace další kontaminace vnitřku zubu ze slin je zde vyloučena i možnost, že by došlo ke kontaktu silných dezinfekčních prostředků se sliznicí dutiny ústí.

A protože je tenhle proces složitý a časově náročný, častokrát se vykonává ve dvou návštěvách, kterých výsledkem je zbavení veškerých kazivých, zánětlivých hmot, vyčištění vnitřního prostředí zubu, jeho hermetické zaplnění a dostavění zubu. Častokrát lékař potřebuje k téhle terapii 3-4 hodiny času, jen tak se nejvíc minimalizuje šance na zpětnou reinfekci kořenového systému v budoucnu.

Navíc, zuby po endodontickém ošetření ztratili velikou část svých zdravých tvrdých tkání a jakákoliv výplňová hmota nikdy nebude tak pevná, jako sklovina nebo dentin. Proto jsou tyhle zuby náchylnější k podélným zlomeninám, které mnohdy probíhají tak nešťastně, že pak nezbývá jiného, než zub extrahovat. Proto se často zhotovují na endodonticky ošetřené zuby ochranné korunky. Ta je konečným produktem ošetření zubu se zánětem dřeně.

O korunkách a celkově protetice se již ale dočtete v samostatné sekci.